تبلیغات
دفتـــــر عمـــر

دفتـــــر عمـــر
قالب وبلاگ
نویسندگان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه

1. گام اول

اولین و مهم‌ترین قدم خودسازى این است كه انسان به خود و به اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادى نگاه كند؛ عیوب خود را با روشنى و دقت ببیند و سعى در برطرف كردن آن‌ها داشته باشد. این از عهده‌ى خود ما برمى‌آید و این تكلیفى بر دوش ماست.

خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر 25/9/80

 

2. بین خود و خدا

یكى از ویژگی‌ها كه بسیار مهم است تا براى خودسازى به آن توجه كنیم و شاید جنبه‌ى تقدمى هم داشته باشد، «اخلاص» است. اخلاص عبارت است از كار را خالص انجام دادن و این‌ كه كارى را مغشوش انجام ندهیم [...] خالص بودن عبادت و خالص بودن عمل، این است كه براى خدا باشد. در بین مردم، متأسفانه خیلى رایج است كه كارهاى خوب خودشان را بر زبان بیاورند و بگویند. كأنّه توجه ندارند كه نباید كار نیك را به زبان آورد و گفت كه ما مى‌خواهیم این كار را بكنیم یا ما این كارها را مى‌كنیم. البته برخى جاها استثناست. در جاهایى، بعضى از كارها باید در علن انجام گیرد. در روایات در باب صدقه آمده است كه «صدقه‌ى سِرّ» این ثواب را دارد و «صدقه‌ى علانیة» این ثواب را. یا مثلاً عبادات گروهى، جلوى چشم مردم انجام مى‌گیرد و باید انجام گیرد و این از شعائر الهى است، اما بسیارى از عبادات یا اغلب عبادات، آن روابطى كه بین خود انسان و خداست -ذكر، توجه، دعا، نافله، شب‌زنده‌دارى، سحرخیزى، احسان و كارهاى نیك- باید بین خود انسان و خدا بماند.

روز اول ماه مبارك رمضان  4/12/71


 

3. طبیب خود باشیم

طبیب خودتان باشید. بهترین كسى كه مى‌تواند بیمارى ما را تشخیص دهد، خودمان هستیم. بیاورید روى كاغذ. بنویسید «حسد». بنویسید «بخل». بنویسید «بدخواهى براى دیگران؛ وقتى كسى به خیرى مى‌رسد، ما ناراحت مى‌شویم.» بنویسید «تنبلى در كار». بنویسد «روح بدبینى به نیكان و صالحان». بنویسید «بى‌اعتنایى به وظایف». بنویسید «علاقه به خود؛ شدیداً به خودمان علاقه داریم.» ماه رمضان فرصتى است كه یكى‌یكى این بیماری‌ها را تا آن‌جایى كه بشود، برطرف كنیم.

روز اول ماه مبارك رمضان 4/12/71

 

4. پولادین خواهید شد اگر ...

در درجه‌ى اول، جوان دانشجو و دانش‌آموز باید خودسازى كند. خودتان را با تربیت دینى بسازید. امور تربیتى خوب است. معلم تربیتى خوب است. گوینده‌ى تربیتى خوب است، اما آن كسى كه از درون خود، موعظه كننده و تربیت كننده‌اى نداشته باشد، -واعظٌ مِنْ نَفْسِهِ- این تربیت‌ها به كارش نمى‌آید. خودتان را بسازید، با نفس مبارزه كنید، اجراى حكم الهى را در محدوده‌ى شخص خودتان بزرگ بشمارید و به نماز، به توجه به خدا، به دعا و به توكل اهمیت بدهید. این شما را پولادین خواهد كرد.

دیدار با گروهى از دانشجویان و دانش‌آموزان 15/8/70

 

5. خاك‌ریزهاتان را محكم كنید

مراقب باشید. مواظب باشید و خاك‌ریزهایتان را محكم كنید تا دشمن نتواند در سنگرهاى شما نفوذ كند. با این روحیه‌ى ایمانى و استوار است كه مى‌توانید شاخ استعمار را بشكنید و اسلحه را از دستش بگیرید تا ملتتان بتواند نفسى بكشد، تا بتوانید كشور را بسازید، تا بتوانید سطح زندگى را بالا ببرید، تا بتوانید مشكلات و گره‌هایى را كه میراث سال‌های دوران استعمار و سلطه‌ی اجانب است، از بین ببرید.

در اجتماع مردم مشهد و زائران امام ‌رضا(ع) در روز عید فطر 15/01/1371

 
6. شكستن آن بت

ما باید سعى كنیم كه روح بندگی را در خودمان زنده نماییم. بندگی، یعنى تسلیم در مقابل خدا، یعنى شكستن آن بتى كه در درون ماست. آن بت درونى ما -یعنى من- در خیلى جاها خودش را نشان مى‌دهد. وقتى كه منفعتت به خطر بیفتد، كسى حرفت را قبول نكند، چیزى مطابق میل تو -ولو خلاف شرع- ظاهر بشود، یا سر دو راهى قرار بگیرى، -یك طرف منافع شخصى، یك طرف وظیفه و تكلیف- در چنین تنگناها و بزن‌گاه‌هایى، آن منِِ درونى انسان سر بلند مى‌كند و خودش را نشان مى‌دهد.

اگر ما بتوانیم این من درونى، این هواى نفس، این فرعون باطنى، این شیطانى را كه در درون ماست، مهار كنیم، یا اقلاً قدرى مهار كنیم، همه‌ى امور اصلاح خواهد شد. قبل از هرچیز، خود ما آدم خواهیم شد و به فلاح خواهیم رسید. ماه رمضان، مقدمه‌ى این است. روزه، نماز باتوجه، انفاقات، حتّى جهاد فى‌سبیل‌اللَّه، براى رسیدن به چنین دنیایى است كه مردم بنده‌ى خدا باشند.

دیدار با اقشار مختلف مردم در آخرین روز ماه رمضان 26/2/69




7. حتی بند كفش

چیزى را كه خدا مى‌دهد، قبلاً باید از خدا بخواهیم. چرا بخواهیم؟ یكى از عللِ این‌ كه گفته‌اند حاجات كوچك را هم از خدا بخواهید، این است كه به حوائج و عجز و حقارت و تهی‌دستى خودمان توجّه پیدا كنیم تا ببینیم كه چقدر تهی‌دستیم. اگر خداى متعال كمك نكند، امكان ندهد، نیرو ندهد، فكر ندهد، ابتكار ندهد و وسایل را جور نیاورد، همان بندِ كفش هم به دست ما نخواهد رسید. اگر شما به قصد خریدنِ بند كفش از خانه بیرون آمدید، در راه جیبتان را زدند یا پولتان گم شد و یا مغازه‌ى مورد نظر بسته بود و یا در بین راه، حادثه‌ى مهمّى پیش آمد كه مجبور شدید برگردید، بند كفش گیرتان نیامده است. بنابراین، هر چیز را از خدا بخواهید؛ حتّى بند كفش را، حتّى كوچك‌ترین اشیاء را و حتّى قوت روزانه‌ى خود را. بگذارید این منِ دروغینِ عظمت‌یافته در سینه‌ى ما -كه مى‌گوییم «من» و خیال مى‌كنیم مجمع نیروها ما هستیم- بشكند. این «من» انسان‌ها را بی‌چاره مى‌كند.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 28/11/1373

 

8. موانع درونی

راه براى ما روشن است، موانع راه هم براى ملت ایران روشن است. باید این موانع را بردارید؛ هم موانع درونى و هم موانع بیرونى را. موانع درونى را باید با تضرع به درگاه پروردگار، با دعا، با توجه، با تربیت و تهذیب نفس، با تقویت اخلاق، با عبادت و با توسل، از پیش پا بردارید. اگر دل ما سالم نباشد، نمى‌توانیم دنیاى سالمى درست كنیم. اگر در درون خودمان معیوب باشیم، نمى‌توانیم عیب جامعه و جهان را برطرف كنیم. ملت ایران بار سنگینى بردوش دارد و باید آن را به منزل برساند. باید دنیایى بسازد كه هم براى خودش شیرین باشد و هم براى جوامع دیگر. شما مى‌توانید چنین كارى بكنید؛ اما شرطش این است كه هر یك از ما، درصدد تهذیب نفس خودمان باشیم. نماز با توجه، انس با قرآن، دعا و توسل، تضرّع، روزه‌ى ماه رمضان و عبادات نیمه‌شب، مخصوصاً براى جوانان كه تأثیرپذیری‌شان زیاد است، مى‌تواند مهذِّب نفس باشد.

روز عید فطر در اجتماع مردم مشهد و زائران امام ‌رضا(ع) 15/01/1371

 

9. یك‌ساعت برای خودتان

دعا كنید. نافله بخوانید. توجه پیدا كنید. متذكر باشید. در شبانه‌روز یك ساعت را براى خودتان و خداى خودتان قرار بدهید. از كارها و اشتغالات گوناگون خودتان را بیرون بكشید. با خدا و با اولیاى خدا و با ولى‌عصر عجل‌الله‌ تعالى‌ فرجه و ارواحنافداه، مأنوس بشوید. با قرآن مأنوس باشید و در آن تدبر بكنید.

دیدار با مسؤولان و كارگزاران نظام 23/5/70

 

10. مسجد پایگاه

با امام جماعت مسجد، با عبادت‌كنندگان مسجد و با مؤمنینى كه در مسجدند، برادرانه صمیمى باشید و آن را حفظ و بیشتر كنید. اول وقت، نماز را به جماعت، پشت سر پیش‌نماز هر مسجدى كه در آن هستید، بخوانید. در مراسم دینى مسجد و تبلیغات آن شركت كنید. در مراسم دعا و قرآن و مراسم مذهبى شركت كنید. [...] براى مسجد، جاذبه درست كنید.

دیدار فرماندهان بسیج سراسر كشور 27/8/71

 

11. مثل آینه

من بارها گفته‌ام، باز هم مى‌گویم؛ ما تلاوت برجسته‌ى قرآن را در این كشور دنبال مى‌كنیم، براى این‌ كه اُنس با قرآن و تلاوت قرآن در بین مردم عمومیت پیدا كند. عزیزان من! باید با قرآن اُنس پیدا كنید. زبان ما، زبان قرآن نیست. مى‌توانیم به ترجمه‌ى قرآن مراجعه كنیم، اما عمق‌یابى مضامین قرآنى فقط با مراجعه‌ى به ترجمه نمى‌شود؛ كما این‌ كه با خواندن متن قرآن هم براى كسانى كه مى‌فهمند، همیشه به دست نمى‌آید. با تدبّر به دست مى‌آید. با عمق‌یابى به دست مى‌آید. با قرآن باید مثل آینه مواجه شد؛ پاكیزه، براق و بى‌زنگار، تا قرآن در دل ما منعكس شود. قرآن باید در جان ما انعكاس پیدا كند.

دیدار قاریان قرآن كریم 14/07/1384

 

12. هر روز و هر روز

قرآن خواندن هر روز را فراموش نكنید. هر روز حتماً قرآن بخوانید. هر مقدارى مى‌توانید. آن‌هایى كه ترجمه‌ى قرآن را مى‌فهمند، با تدبّر به ترجمه نگاه كنند. آن‌هایى كه ترجمه‌ى قرآن را نمى‌فهمند، یك قرآن مترجم خوب -كه الحمدلله زیاد هم داریم- كنار دستشان بگذارند و به ترجمه‌ى آن نگاه كنند. ممكن است ده دقیقه صرف وقت كنید و یك صفحه یا دو صفحه بخوانید، اما هر روز بخوانید. این را یك سیره‌ى قطعى براى خودتان قرار دهید. علامت بگذارید، فردا از دنباله‌اش بخوانید.

دیدار اعضاى هیأت دولت 8/6/84

 

13. بگذارید در ذهنتان حك شود

تلاوت قرآن یك فضیلت بزرگ و یك ثواب است، اما این تلاوت وسیله‌اى براى رسیدن به معرفت است. این قرآن یك اقیانوس عظیم است. هر چه بیشتر جلو بروید، تشنه‌تر مى‌شوید و علاقه‌مندتر مى‌شوید و دل شما روشن‌تر مى‌شود. در قرآن باید تدبّر كرد. من باز هم از شما جوانان خواهش مى‌كنم كه با معانى قرآن انس پیدا كنید و ترجمه‌ى قرآن را بفهمید. من بارها این را از جوانان خواسته‌ام و بسیارى هم اقدام كرده‌اند. قرآن را كه هر روز تلاوت مى‌كنید، هرچه تلاوت كردید، ترجمه‌ى آن را هم نگاه كنید. بگذارید این مفاهیم در ذهن جوان شما حك شود. در آن صورت فرصت تدبّر پیدا خواهید كرد.

مراسم اختتامیه‌ى مسابقات حفظ و قرائت قرآن كریم 09/08/1379

 

14. هنوز فاصله داریم

قرآن كتاب نور، كتاب معرفت، كتاب نجات، كتاب سلامت، كتاب رشد و تعالى و كتاب قرب به خداست. ما این خصوصیات را چه وقت از قرآن به دست مى‌آوریم برادران عزیز؟ همین كه قرآن را در جیبمان بگذاریم، كافى است؟ این ‌كه در هنگام سفر، از زیر قرآن رد شویم، كافى است؟ این‌ك ه ما در جلسه‌ى تلاوت قرآن شركت كنیم، كافى است؟ این ‌كه حتى قرآن را با صداى خوش تلاوت كنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم، كافى است؟ نه؛ چیز دیگرى لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبّر در قرآن است. باید در قرآن تدبّر كرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما مى‌خواهد كه تدبّر كنیم. عزیزان من! اگر ما یاد گرفتیم كه با قرآن به ‌صورت تدبّر اُنس پیدا كنیم، همه‌ى خصوصیاتى كه گفتیم، حاصل خواهد شد. ما هنوز خیلى فاصله داریم، پس باید پیش برویم.

مراسم اختتامیه‌ى مسابقات قرائت قرآن 14/10/1373

 

15. حضور قرآن در ذهن

شما جوانان و نوجوانانى كه قرآن را فرامى‌گیرید، این را بدانید كه یك ذخیره‌ى مادام‌العمر براى اندیشیدن و فكر كردن را براى خودتان فراهم مى‌كنید. این چیز بسیار باارزشى است. ممكن است در سنین جوانى، معانى و معارف عمیقى را از آیات قرآن استنباط نكنید و نتوانید درست بفهمید -فقط چیزهاى سطحى و اندكى از معارف را بفهمید- اما به موازات بالا رفتنِ سطح معلومات و پیش‌رفت علمى، از آیات قرآن ‌كه در حافظه و ذهن شما قرار دارد، بیشتر استفاده مى‌كنید. حضور قرآن در ذهن انسان، نعمت بسیار بزرگى است.


 



فرق است بین كسى كه براى مطلبى، بارها آیات قرآن و فهرست‌هاى قرآنى را جست‌وجو مى‌كند تا ببیند در این‌باره آیه‌اى وجود دارد یا نه، با آن كسى كه آیات قرآن در ذهن و دل و جلوِ چشم اوست و نگاه مى‌كند و آن‌چه را كه در هر بخشى از معارف اسلامى به آن نیاز دارد، از قرآن استنباط و استخراج مى‌كند و روى آن فكر و تأمّل مى‌كند و از آن استفاده مى‌برد. اُنس با قرآن در دوران كودكى و نوجوانى، تا دوران جوانى، یك نعمت بسیار بزرگ است.

دیدار جمعى از حافظان و قاریان قرآن نونهال و نوجوان كشور 28/06/1380

 

16. بدترین درد

برادران غفلت نكنیم. بزرگ‌ترین عذاب خدا بر یك ملت این است كه آن ملت غافل بشوند. بدترین درد براى یك جامعه، غفلت آن جامعه است. از خدا غافل نشویم. در دل و جان ما و در یكایك تصمیم‌گیری‌ها و حركات ما، كار ادارى، كار سیاسى، كار نظامى، كار مدیریت، وقت پول خرج‌كردن، وقت اعتبار تخصیص‌دادن، وقت قانون گذراندن، وقت قضاوت كردن، در تمام مراحل باید خدا به یاد ما باشد. ما باید براى خدا كار كنیم. این‌طورى این جامعه پیش خواهد رفت.

در دیدار اعضاى هیأت دولت  8/6/84

 

17. پایان جوشش انقلابی

وقتى نماز جماعت مى‌خوانید، نماز شما باید هم‌راه با توجه به پروردگار و خشوع در مقابل او باشد. وقتى اعتكاف مى‌كنید، وقتى روزه مى‌گیرید، وقتى اجتماعات مذهبى تشكیل مى‌دهید، باید هم‌راه با توجه به خداى متعال و هم‌راه با اخلاص باشد. كلید موفقیت این‌هاست. اگر این نباشد، همان چیزى بر سر انسان خواهد آمد كه دیدید بر سر عده‌اى آمد. عده‌اى در اول انقلاب خیلى تند و داغ و پُرشور بودند، اما متأسفانه فكر دینى آن‌ها عمق نداشت؛ با اولین باد سردى كه از طرف تبلیغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابیشان ریخت و جوشش انقلابیشان تمام شد. بعضى‌ها صدوهشتاد درجه این طرف غلتیدند. [...] این به ‌خاطرِ نداشتن عمق است. به این دلیل است كه ریشه‌ى اعتقادى و فكرى وجود ندارد.

دیدار دانشجویان و استادان دانشگاه‌هاى استان كرمان 19/2/1384

 

18. همه می‌توانند

همه‌ى مردم و بالخصوص جوانان عزیز، این ارتباطى را كه به بركت این روزهاى مبارك و شب‌هاى نورانى با خداى متعال پیدا كرده‌اند، نگذارند قطع شود. این رابطه‌ى با خدا را حفظ كنید. وسیله‌ى حفظ این رابطه هم در اختیار همه هست. اگر همین نماز پنج‌گانه، با توجه، با حضور قلب و با این توجه كه در مقابل خدا ایستاده‌ایم، خوانده شود، بهترین رابطه است و روزبه‌روز دل شما را نورانى‌تر خواهد كرد. آن جوان‌هایى كه شب‌هاى قدر در مساجد، حسینیه‌ها و حرم‌هاى مطهر گرد هم آمدند، گریه كردند، دعا خواندند، قرآن سر گرفتند، احیاء گرفتند و دل‌هایشان را با نور محبت الهى نورانى كردند، این رابطه را حفظ كنند كه از آن بهره‌مند خواهند شد. إن‌شاءاللَّه در طول زمان، در سال‌هاى دیگر، روزبه‌روز این رابطه بیشتر خواهد شد. انسان از این راه هست كه به كمال مطلوب و غایت خلقت خود، دست خواهد یافت. موفقیت در همه‌ى میدان‌هاى زندگى هم به همین وابسته است.

خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر 2/8/1385

 

19. بالاترین خطر

اگر بخواهیم استغفار- این نعمت الهى- را به دست بیاوریم، دو خصلت را باید از خودمان دور كنیم، یكى غفلت و دیگرى غرور. غفلت، یعنى انسان به‌كلّى متوجّه و متنبّه نباشد كه گناهى از او سر مى‌زند. مثل بعضى از مردم [...] بعضى از این افراد غافل، اصلاً به ثواب و عِقاب عقیده‌اى ندارند. بعضى به ثواب و عقاب هم عقیده دارند، اما غرق در غفلتند و اصلاً ملتفت نیستند كه چه كار مى‌كنند. اگر این را در زندگى روزمرّه‌ى خودمان قدرى ریز كنیم، خواهیم دید كه بعضى از حالات زندگى ما شبیه حالات غافلان است. غفلت، دشمنى بسیار عجیب و خطر بزرگى است. شاید واقعاً براى انسان هیچ خطرى بالاتر و هیچ دشمنى بزرگ‌تر از غفلت نباشد. [...] در اصطلاحات قرآنى، آن چیزى كه نقطه‌ى مقابل این غفلت است، تقواست. تقوا، یعنى به‌هوش بودن و دائم مراقب خود بودن.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 28/10/1375

 

20. بازگشت به خدا

لازم نیست كه اگر انسان مى‌خواهد احساس گناه كند، حتماً بایستى سال‌هاى متمادى غرق در گناه شده باشد. نخیر؛ یك گناه هم یك گناه است. نباید گناه را كوچك دانست. در روایات باب «استحقار الذّنوب» داریم كه حقیر شمردن گناهان را مذمّت كرده‌اند. علت این ‌كه خداى متعال مى‌فرماید «مى‌آمرزیم»، این است كه بازگشت به خدا، خیلى مهم است؛ نه این ‌كه گناه، كم و كوچك است. گناه، عمل بسیار خطرناكى است، منتها بازگشت و توجّه به خدا و ذكر او، این قدر اهمیت دارد كه اگر كسى این را صادقانه و درست و حقیقى انجام دهد، آن وقت آن بیمارى صعب‌العلاج از بین مى‌رود.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 28/10/75

 

21. از خدا بخواهید

همه‌جور حاجت را مى‌شود از خدا خواست و باید خواست؛ حتّى حاجت‌هاى كوچك. اما این درخواست خود را به این حاجات كوچك منحصر نكنید. حاجات بزرگ‌ترى هست؛ آن‌ها را از یاد نبرید. بزرگ‌ترین آن‌ها «مغفرت الهى» است. از خدا بخواهید كه آثار به جامانده‌ى از تخلف و گناه را از دل و جان ما برطرف بفرماید؛ از خدا بخواهید كه راه توبه را براى شما هم‌وار كند. حاجت بزرگ دیگر «محبت الهى» است. مقام حُبّ الهى را از خداى متعال طلب كنید. حاجت بزرگ دیگر «اصلاح امور امت اسلامى» است. از خدا بخواهید خداى متعال امور همه‌ى مسلمان‌ها -نه فقط ملت ایران را- و همه‌ى كشورهاى اسلامى را اصلاح كند. بلكه از خداى متعال هدایت بشریت را به راه راست بخواهید. این دعاها اقبال استجابت زیادى دارد و همین دعاها اثر مى‌كند. راه‌ها را باز مى‌كند. وسائل را آسان مى‌كند و ما را در رسیدن به این مطلوب‌هاى بزرگ كمك مى‌كند.

خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر 2/8/85

 

22. بركت‌های چندسویه

دعا انسان را به خدا نزدیك مى‌كند. معارف را در دل انسان ماندگار و مؤثّر مى‌كند. ایمان را قوى مى‌كند، علاوه بر این ‌كه مضمون دعا -كه خواستن از خداست- إن‌شاءاللَّه مستجاب مى‌شود و خواسته‌ى انسان برآورده مى‌گردد؛ یعنى دعا از چند سو داراى بركات بزرگ است. لذاست كه در قرآن كریم، بارها در باب دعا و دعایى كه بندگان صالح خدا كرده‌اند، سخن گفته شده است. همه این‌ها براى آن است كه به ما درس داده شود.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 04/10/1377

 

23. اگر اهل دعا باشیم

زمان را قدر بدانید. حاجات بزرگ را، حاجات امّت اسلامى را، حاجات كشور اسلامى را، حاجات ملت خودتان را، حاجات شخصى خودتان را مورد توجّه قرار دهید و آن‌ها را متضرّعانه و مجدّانه از خداى متعال بخواهید. و هركس تعهّد كند این دعایى كه مى‌كند، هر آن‌چه كه از عمل‌كرد او احتیاج دارد، پاى آن بایستد و بگوید من حاضرم در راه خدا تلاش كنم. [...] فرصت دعا را مغتنم بشمارید. خداى متعال این دعاها را مستجاب خواهد كرد و خواسته‌ها برآورده خواهد شد. جامعه‌ى ما اگر جامعه‌ى تقوا و دعا و معنویت باشد، بسیارى از مشكلات مادّى او هم قطعاً برطرف خواهد شد.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 04/10/1377

 

24. علامت بد

نمى‌دانم روایت از معصوم علیه‌السّلام است یا عبارتى از غیر معصوم؛ هرچه هست، عبارت حكمت‌آمیزى است. مى‌گوید: «أنَا مِنْ أنْ أسْلُبَ الدُّعاءَ أخْوَفُ مِنْ أنْ أسْلُبَ الإجابَةَ؛ از این‌كه دعا از من گرفته شود، بیشتر مى‌ترسم تا این‌ كه اجابت از من گرفته شود.» گاهى حال دعا از انسان گرفته مى‌شود. این علامتِ بدى است. اگر دیدیم در وقت دعا، در وقت تضرّع و در وقت توجه و تقرّب، هیچ نشاط و حوصله‌ى دعا نداریم، علامتِ خوبى نیست. البته درستش هم مى‌شود كرد. انسان مى‌تواند با توجّه، با التماس و با خواستن، حال دعا را به طور جدّى از خدا بگیرد.

خطبه نماز جمعه 28 /11/73

 
25. هرچه می‌خواهد دل تنگت

در روایات دارد وقتى براى حاجاتى دعا مى‌كنید، دعا و خواسته‌ى خود را زیاد ندانید. یعنى هرچه مایل هستید و مى‌خواهید، از خدا طلب كنید. نگویید این زیاد است؛ كمتر بخواهم تا بشود. ما از استكثار دعا منع شده‌ایم. یعنى دعا و مطلوب را در مقابل پروردگار زیاد نشمارید. از خدا خواسته‌هاى بزرگ بخواهید و خداى متعال برآورده مى‌كند. درِ امید به دعا را به روى خودتان نبندید و این راه و وسیله‌اى را كه خداى متعال بین خود و بندگانش قرار داده است، بر روى خودتان مسدود نكنید. البته باز در روایات دارد «النّهىُ مِنْ الإسْتِعْجالِ فِى الدّعاءِ»، یعنى در دعا عجله نكنید. اگر چیزى را خواستید و در زمانى كه شما خواستید برآورده نشد، نگویید كه خداى متعال دعاى مرا مستجاب نكرد، نه. «الأمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأوْقاتِها.»

خطبه‌ نماز جمعه 7/12/71

 






26. همت بلند دار!

در دعا همت بلند داشته باشید. درخواست‌هاى بزرگ بكنید. سعادت دنیا و آخرت را بخواهید و نگویید این‌ها بزرگ است، این‌ها زیاد است؛ نه. براى خداى متعال این‌ها چیزى نیست. عمده این است كه شما به معناى حقیقى كلمه و با همین شرایط طلب كنید. خداى متعال این طلب را اجابت خواهد كرد. گاهى هم انسان نمى‌داند كارى كه انجام گرفت، اجابت دعاى او بوده. خود انسان غافل است.

خطبه نماز جمعه 29/7/84

 

27. نقدترین دستاورد

دعا مخصوص وقت گرفتارى نیست؛ همیشه باید دعا كرد. بعضى خیال مى‌كنند وقتى گرفتارى و مصیبت و بلایى بود، باید دعا كرد؛ نه. آن وقتى هم كه انسان در حال عادى زندگى مى‌كند، باید دعا كند و رابطه را با خدا محفوظ نگه دارد. به تعبیر یكى از روایات، صداى خود را براى فرشتگان در ملكوت اعلى آشنا كند. دعا همیشه لازم است. [...] بزرگ‌ترین فایده‌ى دعا، فایده‌ى نقد دعاست كه به خود شما دعاكننده مى‌رسد. یعنى ایجاد رابطه با خداى متعال و احساس محبت و شوق به تقرب به پروردگار عالم. این، نقدترین دستاورد دعاست كه متعلق به خود شما دعاكننده است؛ بحث استجابت بحث دیگرى است.

خطبه نماز جمعه 29/7/84

 

28. اقبال استجابت

لازم نیست دعا همیشه قوانین طبیعى را به هم بزند و برخلاف قوانین طبیعى عمل كند؛ نه. دعا در چارچوب قوانین طبیعى مستجاب مى‌شود و خواسته‌ى شما برآورده مى‌گردد. این قدرت خداست كه قوانین را جور مى‌آورد، كنار هم مى‌گذارد و مقصود شما برآورده مى‌شود. [...] اگرچه در مواردى بلاشك دعا قوانین را هم خرق مى‌كند، اما این‌طور نیست كه وقتى مى‌گوییم دعا مستجاب مى‌شود، یعنى دعاى شما اگر با قوانین دیگر الهى منافات داشته باشد و عملى هم‌راهش نباشد، و یا حتّى خود دعا از روى توجّه هم نباشد، باز مستجاب مى‌شود؛ نه. در دعا، طلب كردن و خواستن از خداى متعال و حقیقتاً مطالبه كردن لازم است. این دعا مستجاب مى‌شود. اگر عمل و تلاش در راه اهداف بزرگ، هم‌راه این دعا باشد، اقبال استجابت این دعا واقعاً بیشتر است. آن وقتى كه دعا استمرار پیدا كند، حتماً اقبال استجابت در این دعا بیشتر است. اگر دیده شد كه یك دعا چند بار تكرار گردید و مستجاب نشد، نباید مأیوس شد؛ به‌خصوص در مسائل بزرگ، به‌خصوص در مسائل مربوط به سرنوشت انسان و سرنوشت كشور و سرنوشت ملت‌ها. چون گاهى طبیعت كارهاى بزرگ چنین است كه تحقّقش زمان مى‌طلبد.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 04/10/1377

 

29. باز بخواهید و بخواهید

یكى از شرایط استجابت دعا این است كه آن را با توجه مطرح كنیم. گاهى لقلقه‌ى زبان، جملاتى چون «خدایا ما را بیامرز»، «خدایا به ما سعه‌ى رزق بده» و «خدایا قرض ما را ادا كن» است. ده سال انسان این‌گونه دعا مى‌كند، اصلاً مستجاب نمى‌شود. باید تضرع كنید و جدى بخواهید. باید از خداى متعال با الحاح بخواهید. باز بخواهید و باز بخواهید. در این صورت البته خداى متعال دعاها را مستجاب خواهد كرد.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 28/11/73

 

30. به ما هم یاد بدهید!

توصیه‌ى من این است كه در این سه روزى كه شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بكنید؛ حرف كه مى‌زنید، غذا كه مى‌خورید، معاشرت كه مى‌كنید، كتاب كه مى‌خوانید، فكر كه مى‌كنید، نقشه كه براى آینده مى‌كشید، در همه‌ى این چیزها مراقب باشید رضاى الهى و خواست الهى را بر هواى نفستان مقدم بدارید. تسلیم هواى نفس نشوید. تمرین این چیزها در این سه روز مى‌تواند درسى باشد براى خود آن عزیزان و براى ماها كه این‌جا نشسته‌ایم و با غبطه نگاه مى‌كنیم به حال جوانان عزیزمان كه در حال اعتكاف هستند. با عملِ خودتان به ما هم یاد بدهید.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 28/5/1384

 

31. این شب را به خاطر بسپار

یكى از مهم‌ترین روزهاى سال، روز نیمه‌ى شعبان است كه هم مصادف با ولادت ذى‌جود و مسعود حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه شده است و هم شب و روز نیمه‌ى شعبان -با قطع نظر از ولادت این بزرگوار در این شب و روز- از لیالى و ایام متبرّك‌اند. شب نیمه‌ى شعبان، شب بسیار متبرّكى است؛ تالى‌ تلو لیالى قدر و وقت توجّه و تذكّر و توسّل به ذیل عنایات بارى‌تعالى و طلب و درخواست است. اعمال و ادعیه‌اى هم دارد كه اگر موفّق شده‌اید و آن‌ها را انجام داده‌اید، إن‌شاءاللَّه مشمول قبول پروردگار باشد. اگر كسانى هم غفلت كردند و توجّه نداشتند، به یاد نگهدارند كه همه‌سال، شب نیمه‌ى شعبان را مغتنم بشمارند.

دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدى (عج) 25/09/1376



 

32. منتظر حقیقی

 

بزرگ‌ترین وظیفه‌ى منتظران امام زمان این است كه از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و هم‌چنین براى پنجه درافكندن با زورگویان، خود را آماده كنند. كسانى كه در دوران دفاع مقدّس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدّس شركت مى‌كردند، منتظران حقیقى بودند. كسى كه وقتى كشور اسلامى مورد تهدید دشمن است، آماده‌ى دفاع از ارزش‌ها و میهن اسلامى و پرچم برافراشته‌ى اسلام است، مى‌تواند ادّعا كند كه اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدان‌هاى خطر قدم خواهد گذاشت. اما كسانى كه در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را مى‌بازند و زانوانشان سست مى‌شود؛ كسانى كه براى مطامع شخصى خود حاضر نیستند حركتى كه مطامع آن‌ها را به خطر مى‌اندازد، انجام دهند، این‌ها چطور مى‌توانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ كسى كه در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و كارى كند كه بتواند براى تحقّق صلاح بایستد.

 

دیدار با مردم به مناسبت نیمه شعبان در مصلای تهران 30/7/81

 

33. مبارك خواهد شد

فرصت روزه و امساك و فضاى عبادت و معنویت را قدر بدانیم و قدرى خودمان را به خدا نزدیك كنیم. از گناهان دورى كردن، به قُربات و اعمال عبادى هرچه نزدیك‌تر شدن، اخلاق و رفتار و صفات و خصال انسانى را هرچه در خود زنده‌تر و فعّال‌تر كردن، امورى است كه در این ماه مى‌تواند حقیقتاً براى هر كسى و براى هر مجموعه‌اى مایه‌ى بركت باشد. از قرآن درس بگیریم. از دعاها درس و حكمت بیاموزیم. قدرى در هدف از خلقت خود، در آفرینش خود، در نعمت‌هاى بزرگ خداى خود و در وظایف عظیمى كه بر دوش ماست، تأمّل و تدبّر كنیم. در مرگ و حساب الهى و ارزش عبادات و اعمال -آن‌گاه كه هم‌راه با اخلاص باشد- تأمّل كنیم. آن وقت ماه رمضان حقیقتاً ماه مباركى خواهد شد.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 04/10/1377

 

34. امیدوار باشیم

مردم ما، جوان‌هاى ما، زن و مرد ما با این شب‌ها حقیقتاً قصد پالایش خود را دارند. دل‌ها نرم مى‌شود، چشم‌ها اشك‌بار مى‌شود، روح‌ها لطیف مى‌شود. روزه هم كمك كرده است. ما باید امیدوار باشیم، دعا كنیم و بكوشیم از این شب‌ها براى عروج معنوى خود استفاده كنیم. چون نماز معراج و وسیله‌ى عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است. شب قدر هم معراج مؤمن است. كارى كنیم عروج كنیم و از مزبله‌ی مادى كه بسیارى از انسان‌ها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه مى‌توانیم، خود را دور كنیم. دلبستگى‌ها، بدخلقى‌ها -خلقیات غیر انسانى، ضد انسانى- روحیات تجاوزگرانه، افزون‌خواهانه و فساد و فحشاء و ظلم، مزبله‌هاى روح انسانى است. این شب‌ها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از این‌ها دور و جدا كند.

خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 15/08/1383

 

35. ما عزیزتر نیستیم

من و شما پیش خداى متعال عزیزتر نیستیم از كسانى كه قبل از ما بودند و از كسانى كه بعد از ما خواهند آمد؛ مگر این‌ كه عملمان خوب باشد و تقوایمان بیشتر از آن‌ها باشد. این را توجه داشته باشید. اگر تقواى بیشترى به خرج دادیم، از خودمان بیشتر مراقبت كردیم، بهتر كار كردیم، بهتر به وظایفمان عمل كردیم، به قانون بیشتر احترام گذاشتیم و در جهت این اهداف، بیشتر پیش رفتیم، پیش خداى متعال عزیزتر خواهیم بود، اما بدون آن نه‌خیر. باید تلاشمان را در این جهت متمركز كنیم. مواظب باشیم در دام‌هایى كه دیگران افتادند، ما نیفتیم. هركس در آن دام‌ها بیفتد، همان بلاها و همان عواقب برایش متصور است؛ فرقى بین ما و آن‌ها نیست.

دیدار با اعضاى هیأت دولت 17/07/1384

 

36. ما بیشتر...

علاوه بر این‌ كه هر فرد مسلمانى احتیاج دارد به این‌ كه در این ماه ذخیره‌ى تقوا و پرهیزگارى و تهذیب و تزكیه را براى خود فراهم كند، ما منسلكین در سلك روحانیت، بیشتر از دیگران به این معنا احتیاج داریم. به قول آن عارف معروف كه مى‌گوید: آب كه از بركات الهى است، همه‌ى پلیدی‌ها و ناپاكی‌ها را از بین مى‌برد. هر جسمى كه با آب تماس مى‌گیرد، پاك مى‌شود، ولى خود آب تحت تأثیر تماس با ناپاك‌ها و ناپاكی‌ها، به تصفیه احتیاج پیدا مى‌كند و خداى متعال در یك گردش طبیعى، آب را به بخار تبدیل مى‌كند؛ به آسمان مى‌برد، از بالا مجدّداً به صورت قطرات باران به زمین برمى‌گرداند، پلیدی‌ها را از آن جدا مى‌كند، آن را تصفیه مى‌كند و باز به صورت ماء طهور در اختیار افراد انسان و سایر موجودات قرار مى‌دهد.

گوینده‌ى این سخن حكمت‌آمیز مى‌گوید: این جان شما، معارف شما، نصایح شما، بلكه خود قلب و روح شما، همان ماء طهورى است كه ناپاكی‌ها را از انسان‌ها مى‌زداید، اما خود این ماء طهور به‌تدریج به تصفیه و تزكیه احتیاج پیدا مى‌كند و تزكیه و تصفیه‌ى آن، جز با یك عروج معنوى، جز با یك گردش معنوى به سمت علویات -كه آن هم با ذكر و دعا حاصل خواهد شد- ممكن نمى‌شود.

با ذكر، با توجّه، با توسّل، با مناجات، با نافله، با تضرّع در مقابل خداوند، با تفكّر در آیات آفاقى و انفسى، این ماء طهور باز همان طهارت خود را به دست مى‌آورد؛ آماده مى‌شود تا باز هم با پلیدی‌ها مواجه گردد و آن‌ها را از جسم و جان بشر و عالم بزداید. ماه رمضان فرصت این عروج معنوى است.

دیدار با علما و روحانیون در آستانه‌ى ماه مبارك رمضان 03/10/1376

 

37. خسته‌ی روحی

در راه‌هاى طولانى گاهى انسان قوّه هم دارد، زانو و پاها اصلاً خسته نشده، اما آدم از حركت خسته‌ى روحى مى‌شود. این خستگى روحى انسان را از رسیدن به اهداف باز مى‌دارد. براى این‌ كه این خستگى روحى پیش نیاید -كه از خستگى جسمى گاهى خطرش هم بیشتر است- استمداد از پروردگار، توكل به خدا و امیدوارى به كمك الهى لازم است؛ این را از دست ندهید و این را داشته باشید.

بیانات در دیدار اعضاى هیأت دولت 17/07/1384

 

38. فقط صورت‌سازی نباشد

در مراسم مذهبى به روح مراسم توجه كنید. فقط صورت‌سازى نباشد؛ انسان شعرى بخواند، اشكى بگیرد یا بریزد. روح دعا و نماز عبارت است از ارتباط با خدا، آشنا شدن با خدا، بهره بردن از معنویت، پاكیزه كردن و پیراستن روح و پالایش كردن ذهن از وسوسه‌ها. نماز را با توجه و اول وقت بخوانید. تحجر بد است. فكر نكردن در لایه‌هاى زیرین ظواهر، عیب بزرگى است. مواظب باشید به این عیب دچار نشوید.

 در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاى استان كرمان 19/2/1384

 

39. هم‌پای دانایی

توصیه مى‌كنم كه به عمق‌ها توجه كنید و آن را بطلبید؛ از ظواهر هم دست نكشید. این خطاست كه كسى خیال یا توهم كند كه باید باطن را درست كرد، ظاهر مهم نیست؛ نه‌خیر، همین ظاهر انسان را به وادى‌هاى گوناگونى مى‌كشاند. ظاهر دینى، ظاهر اسلامى، پای‌بندى به تعبد دینى، همین مجالس دعا، همین مجالس توسل به ائمه علیهم‌السّلام لازم است، منتها همه‌ى این‌ها را با دانایى هم‌راه كنید.

دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌هاى استان كرمان 19/2/1384

 

40. قدر جوانی

مهم‌ترین مظهر قدردانى از جوانى همین است كه از این صفا و نورانیت و از این ناآلودگى و پیراستگى طبیعى انسان جوان استفاده كنید و خود را در زمینه‌هاى تزكیه و اخلاق پیش ببرید. این إن‌شاءالله ذخیره‌ى همه‌ى زندگى شما خواهد شد. راهش هم رعایت دو نكته است؛ ذكر و توبه.

ذكر یعنى یاد. یاد در مقابل غفلت است؛ غفلت از خدا، غفلت از وظیفه و مسئولیت، غفلت از هنگام حساس مواجهه با مأموران الهى در عالم ملكوت، عالم بعد از عبور از جسمانیت، و محاسبه‌ى بزرگ انسان در مقابل خدا در قیامت. این یادها تعیین‌كننده است. [...]

نكته‌ى دیگر توبه است. ممكن است كسى بگوید ما كه جوانیم و هنوز عمرى از ما نگذشته كه مثل شما گناه زیادى كرده باشیم و محتاج توبه باشیم. نه، این درست نیست؛ توبه وظیفه‌ى همیشگى انسان است. پاك‌ترین انسان‌ها هم باید توبه كنند.

دیدار با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى 22/2/82

 
منبع:سایت مقام معظم رهبری

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


دفتـــر عمــــر!!!
عجیب است كه پس از گذشت یك دقیقه به پزشكی اعتماد می‌كنیم؛
بعد از گذشت چند ساعت به كلاه‌برداری!
بعد از چند روز به دوستی!
بعد از چند ماه به همكاری!
بعد از چند سال به همسایه‌ای...!
اما بعد از یك عمر زندگی به خدا اعتماد نمی‌كنیم! دیگر وقت آن رسیده كه اعتمادی فراتر آنچه ‌باید، به او ببخشیم؛
او كه یگانه است و شایسته...
او كه چگونه زیستن را به آموخته...
یادمان باشد! درصد كمی از انسان‌ها نود سال زندگی می‌كنند
بقیه یك سال را نود بار تكرار می‌كنند...
نصف اشتباهاتمان در زندگی ناشی از این است كه
وقتی باید فكر كنیم، احساس می‌كنیم
و وقتی كه باید احساس كنیم، فكر می‌كنیم.
سر آخر، چیزی كه به حساب می‌آید، تعداد سال‌های زندگی شما نیست،
بلكه زندگی‌ای است كه در آن سال‌ها كرده‌اید.
همیشه در زندگی‌ات جوری زندگی كن كه
«ای كاش»
تكیه كلام پیری‌ات نشود
این دفتر هدیه ای است برای شما
که زندگی زیبایی داشته باشید
یادتان باشد:
زندگی شگفت‌انگیز است؛ فقط اگر بدانید كه چه‌طور زندگی كنید!
وقتی قلب‌هایمان‌ كوچك‌تر از غصه‌هایمان‌ می‌شود؛
وقتی نمی‌توانیم‌ اشك‌هایمان‌ را پشت‌ پلك‌هایمان‌ مخفی كنیم‌
و بغض‌هایمان‌ پشت‌ سر هم‌ می‌شكند؛
وقتی احساس‌ می‌كنیم
بدبختی‌ها بیشتر از سهممان‌ است‌
و رنج‌ها بیشتر از صبرمان؛
وقتی امیدها ته‌ می‌كشد
و انتظارها به‌ سر نمی‌رسد؛
وقتی طاقتمان‌ تمام‌ می‌شود
و تحملمان‌ هیچ ...
آن‌ وقت‌ است‌ كه‌ مطمئنیم‌ به‌ تو احتیاج‌ داریم
و مطمئنیم‌ كه‌ تو،
فقط‌ تویی كه‌ كمكمان‌ می‌كنی.
خداوندا !
تنها تو را صدا می‌كنیم
و فقط تو را می‌خوانیم...


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب